Πέθανε ο σπουδαίος και πρωτοπόρος σκηνοθέτης του θεάτρου Λεωνίδας Τριβιζάς

Ημερομηνία:

Διαφήμιση

Πέθανε ο θεατρικός σκηνοθέτης και καθηγητής της δραματικής τέχνης Λεωνίδας Τριβιζάς, όπως γνωστοποίησε ο πρόεδρος του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών Σπύρος Μπιμπίλας με ανάρτησή του στα social media.

Πολυδιάστατος σκηνοθέτης και μεγάλος δάσκαλος που μύησε στην υποκριτική τέχνη πλήθος νέων καλλιτεχνών, ο Λεωνίδας Τριβιζάς έπαιξε σημαντικό ρόλο στην εξέλιξη του νεοελληνικού θεάτρου κατά το δεύτερο μισό του 20ού αιώνα.

Γεννημένος στις 3 Μαΐου του 1929 στην Κέρκυρα, ο Λεωνίδας Τριβιζάς φοίτησε αρχικά στην Νομική Αθηνών πριν περάσει στην Δραματική Σχολή του Θεάτρου Τέχνης, από όπου αποφοίτησε το 1956.

Μετά τις πρώτες του σκηνοθετικές του απόπειρες (Ελεύθερο Θέατρο, Νέα Σκηνή του Κωστή Λειβαδέα) ίδρυσε το δικό του θεατρικό σχήμα, το Κυκλικό Θέατρο (1961–1963). Συνεργάστηκε στη συνέχεια με το Εθνικό Θέατρο (1965–1967) και με τους θιάσους του Αλέκου Αλεξανδράκη και του Δημήτρη Χορν.

Αυτοεξορίστηκε στο Παρίσι την περίοδο της Χούντας όπου και μαθήτευσε υπο τον Ρολάν Μπαρτ στην École pratique des hautes études.

Τα χρόνια της Δικτατορίας ο Λεωνίδας Τριβιζάς έζησε αυτοεξόριστος στο Παρίσι ενώ η επιστροφή του στην Ελλάδα συνδυάστηκε με την «ανάσταση» του θεάτρου Πορεία το οποίο επαναλειτούργησε με εκείνον στο τιμόνι. Εκεί στέγασε το Λαϊκό Πειραματικό Θεάτρο, που ίδρυσε μαζί με τον Γιάννη Φέρτη και την Ξένια Καλογεροπούλου, αλλά και την ομώνυμη Δραματική Σχολή στην οποία δίδαξαν σημαντικά ονόματα του ελληνικού θεάτρου όπως οι Μάγια Λυμπεροπούλου, Τάσος Υφαντής, Τάκης Χρυσικάκος, Έρση Πίττα, ο Μάριος κ.α.

Πρώτη παράσταση του Λαϊκού Πειραματικού θεάτρου στο «Πορεία» ήταν μια δραματουργική σύνθεση με θέμα τον Γάμο (Γάμοι μικροαστών του Μπρεχτ – Γάμος του Τσέχωφ) που έκανε πρεμιέρα στις 10 Οκτωβρίου το 1976. Κορυφαία παράσταση της περιόδου θεωρήθηκε το Ρωμαίικο Πανόραμα του Βαγγέλη Γκούφα, που παίχτηκε για δύο επιτυχημένες σεζόν, με πρωταγωνιστές τους Δημήτρη Καταλειφό, Μάγια Λυμπεροπούλου, Μαριέττα Σγουρδαίου, Σμαράγδα Σμυρναίου, Ναταλία Στεφάνου, Τάσο Υφαντή, Μηνά Χατζησάββα, Τάκη Χρυσικάκο και Αθηνά Κεφαλά.

Άλλες παραστάσεις του Λαϊκού Πειραματικού θεάτρου ήταν η Ερυθρά Νήσος του Μιχαήλ Μπουλγκάκωφ το 1978, Ο Λάκκος της Αμαρτίας του Γιώργου Μανιώτη το 1979, Ο Μουγγός του Στρατή Καρρά το 1980, Φως στα σκοτάδια του Μπρεχτ το 1981, Εξορία του Παύλου Μάτεσι το 1983, το Έξι πρόσωπα ζητούν συγγραφέα του Πιραντέλλο το 1985. Παράλληλα, ασχολήθηκε και με την αναβίωση του αρχαίου δράματος το οποίο προσέγγισε με μια σύγχρονη για την εποχή αισθητική.

Το Τμήμα Πολιτισμού ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ αποχαιρετά τον σπουδαίο θεατράνθρωπο και δημοκράτη Λεωνίδα Τριβιζά

Το Τμ. Πολιτισμού του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ αποχαιρετά το σπουδαίο δημιουργό και στέλνει τα συλλυπητήρια του στους οικείους του, ενώ σε ανακοίνωσή του υπενθυμίζει την πορεία του Λ. Τριβιζά:

Ο Λεωνίδας Τριβιζάς γεννήθηκε στην Κέρκυρα το 1929. Φοίτησε στη Νομική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών και στη Δραματική Σχολή του Θεάτρου Τέχνης, από όπου αποφοίτησε το 1956. Οι πρώτες σκηνοθετικές του απόπειρες πραγματοποιήθηκαν το 1958 με τον θίασο Ελεύθερο Θέατρο και το 1960 με τη Νέα Σκηνή του Κωστή Λειβαδέα. Ίδρυσε το Κυκλικό Θέατρο (1961–1963). Το 1963 σκηνοθέτησε την Μαγική Πόλη στο θέατρο Παρκ σε μουσική Μίκη Θεοδωράκη και Μάνου Χατζιδάκι. Ακολούθησαν οι συνεργασίες του με το Εθνικό Θέατρο (1965–1967) και στο ελεύθερο θέατρο με τον θίασο του Αλέκου Αλεξανδράκη και τον θίασο του Δημήτρη Χορν.

Την περίοδο της Χούντας αυτοεξορίστηκε στο Παρίσι, όπου παρακολούθησε τα μαθήματα του Ρολάν Μπαρτ στην École pratique des hautes études. Μεταπολιτευτικά, επιστρέφοντας στην Ελλάδα σφράγισε το χώρο του θεάτρου ιδρύοντας το Λαϊκού Πειραματικό Θέατρο και την ομώνυμη Δραματική Σχολή. Εμβληματικές παραστάσεις του Λαϊκού Πειραματικού το  «Ρωμαίικο Πανόραμα» του Βαγγέλη Γκούφα, που παίχτηκε για δύο επιτυχημένες σεζόν, με πρωταγωνιστές τους Δημήτρη Καταλειφό, Μάγια Λυμπεροπούλου, Μαριέττα Σγουρδαίου, Σμαράγδα Σμυρναίου, Ναταλία Στεφάνου, Τάσο Υφαντή, Μηνά Χατζησάββα και Τάκη Χρυσικάκο, τα μονόπρακτα «Ο γάμος» του Τσέχωφ και «Οι γάμοι των μικροαστών» του Μπρεχτ που παίχτηκαν σε ενιαία παράσταση, η «Ερυθρά νήσος» του Μπουλγκάκωφ κ.α. Τελευταία του σκηνοθετική δουλειά, το 1998, ο Φάλσταφ, μια ελεύθερη απόδοση της κωμωδίας του Σαίξπηρ «Οι πρόσχαρες κυρίες του Ουίνδσορ» για το θίασο του Κώστα Καζάκου.

Σ. Αναγνωστοπούλου: Στεκόμαστε με σεβασμό σε όλο το έργο του Λεωνίδα Τριβιζά και σ’ αυτό που δημιούργησε

Σε δήλωση της η Τομεάρχης Πολιτισμού της ΚΟ του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία και βουλευτού Αχαΐας, Σία Αναγνωστοπούλου για την απώλεια του Λεωνίδα Τριβιζά τονίζει:

​O Λεωνίδας Τριβιζάς ήταν κομμάτι της ιστορίας του σύγχρονου ελληνικού θεάτρου. Άνηκε σ’ αυτές τις δημιουργικές οντότητες που άφησαν το στίγμα τους μεταπολιτευτικά και που βρέθηκαν στο επίκεντρο μιας ανανεωτικής καλλιτεχνικής στάσης, που συνδεόταν με την αλλαγή και διεύρυνση του ρεπερτορίου, την ταυτοτική δουλειά του θιάσου και την λειτουργία του ίδιου του χώρου του θεάτρου, ως στοιχείο της θεατρικής διαδικασίας, ως τοπόσημο πολιτισμού. Στην οδό Τρικόρφων, της πλατείας Βικτωρίας λοιπόν, ο  Λεωνίδας Τριβιζάς επανίδρυσε το Θέατρο ‘’Πορεία’’ το 1976  και στέγασε την ομάδα του, το «Λαϊκό Πειραματικό θέατρο». Ομάδα που συνδέθηκε με μια αξιόλογη σκηνοθετική και δραματουργική πορεία, που ξεκινούσε από τον Πιραντέλλο και τον Μπουλγκάκωφ και έφτανε  μέχρι τον Μάτεσι και τον Στρατή Καρρά. Στεκόμαστε με σεβασμό σε όλο το έργο του Λεωνίδα Τριβιζά και σ’ αυτό που δημιούργησε πριν αυτοεξοριστεί στο Παρίσι την περίοδο της δικτατορίας,  με το Κυκλικό Θέατρο και τις συνεργασίες του με το Εθνικό. Σήμερα τον αποχαιρετούμε με αυτή την θλίψη που γεννούν οι καλλιτέχνες και οι δημιουργοί όταν ‘’φεύγουν’’. Τα συλλυπητήρια μου στους αγαπημένους του.

Πηγή: left.gr

Διαφήμιση

Κοινοποιήστε:

Διαφήμιση

Δημοφιλή

Διαφήμιση

Περισσότερα Νέα

Πηγαίνουν προς εκλογές έχοντας νομιμοποιήσει το σκάνδαλο των υποκλοπών

Η κοινοβουλευτική ομάδα της Νέας Δημοκρατίας νομιμοποίησε σήμερα το...

Στην επιτροπή LIBE η δολοφονία του Ζακ Κωστόπουλου

Το χθεσινό χειροκρότημα που έκλεισε τη συζήτηση στο Ευρωπαϊκό...

Πρόταση δυσπιστίας: Η Δημοκρατία στο απόσπασμα με… επιστολική ψήφο

Ενώ είχαν προβεί σε ξεκάθαρες δηλώσεις για το ενδεχόμενο...
Διαφήμιση