Στο φιλμ του Μίλαντς «Μικρά πράγματα σαν κι αυτά» όπου ο Κίλιαν Μέρφι δίνει μια ερμηνεία μεγάλης κλάσης, η ιστορία διαδραματίζεται στην Ιρλανδία του 1985 όταν ένας προμηθευτής κάρβουνου ανακαλύπτει κάποια νοσηρά φαινόμενα που σχετίζονται με το καθολικό μοναστήρι της περιοχής.
Κάθε φορά που μπαίνει σπίτι, ο Μπιλ Φέρλογκ πλένει σχολαστικά τα μαυρισμένα χέρια του. Έμπορος κάρβουνων στο Ρος της νοτιοανατολικής Ιρλανδίας του 1985, είναι ένας φιλήσυχος πατέρας πέντε κοριτσιών που δουλεύει σκληρά για να θρέψει την οικογένειά του. Ανάμεσα στους πελάτες του είναι και το τοπικό μοναστήρι-άσυλο θηλέων, στην αποθήκη του οποίου ένα βράδυ θα βρει μια έγκυο νεαρή κοπέλα να ξεπαγιάζει. H ηγουμένη και το κορίτσι τον πληροφορούν πως κλειδώθηκε εκεί από τις άλλες τροφίμους, ο ίδιος, όμως, αρχίζει να αμφιβάλλει για το τι πραγματικά συμβαίνει πίσω από τις κλειστές πόρτες της μονής.
Βασισμένη σε ένα γιγαντιαίο εθνικό σκάνδαλο, τη λειτουργία πολλών ασύλων για “παραστρατημένα” κορίτσια, στην πραγματικότητα κολαστηρίων της καθολικής εκκλησίας στην Ιρλανδία από τον 18ο έως και τα τέλη του 20ού αιώνα, γνωστών ως “Πλυντηρίων της Μαγδαληνής”, η Κλερ Κίγκαν (σε νουβέλα της οποίας βασίστηκε το υποψήφιο για ξενόγλωσσο Όσκαρ “Ήσυχο Κορίτσι”) έγραψε το 2021 το υποψήφιο για Μπούκερ “Μικρά πράγματα σαν κι αυτά”, ενώ στα ίδια γεγονότα βασίζονται και οι βραβευμένες με Χρυσό Λιοντάρι “Κόρες της Ντροπής” (2002) του Πίτερ Μάλαν. Ο Έντα Γουόλς (σεναριογράφος του “Hunger” του Στιβ Μακουίν) και ο Τιμ Μίλαντς, ο οποίος έχει σκηνοθετήσει τον Κίλιαν Μέρφι σε έξι επεισόδια του “Peaky Blinders”, το διασκευάζουν πιστά, ακολουθώντας την πορεία συνειδητοποίησης ενός χαρακτήρα ο οποίος έχει κάθε λόγο να συνεχίσει να νίπτει τας χείρας του. Αντ’ αυτού, ο Μπιλ Φέρλογκ κάνει ένα βήμα μακρύτερα από τον συλλογικό κομφορμισμό, σε ένα χαμηλότονο, όπως και ο λιγομίλητος ήρωάς του, δράμα χαρακτήρων με κοινωνική ευαισθησία, διηγηματική λιτότητα και καίριες ερμηνείες (βραβείο στο Φεστιβάλ Βερολίνου για την Έμιλι Γουότσον).
Σκηνοθεσία: Τιμ Μίλαντς – Πρωταγωνιστούν: Κίλιαν Μέρφι, Έμιλι Γουάτσον, Αϊλίν Γουόλς
Ιρλανδία, Βέλγιο, ΗΠΑ. 2024. Διάρκεια: 98΄. Διανομή: ΣΠΕΝΤΖΟΣ FILM
ΠΗΓΗ: athinorama.gr (κριτική του Χρήστου Μήτση)